Ardenovo hnízdo

Published in Historické motory

Jde o soustředění benzinových modelářských motorů jednoho zdvihového objemu/1,6 ccm/ od fenomenálního amerického konstruktéra/Ray Arden/.

Za svůj život přihlásil více než 400 patentů ze všech oblastí lidské činnosti/hračky, elektrické hodiny, střelecké dalekohledy, chirurgické nástroje a další/. Nejvíce času ale věnoval své největší lásce a to modelářským pístovým motorům.

Je mimo jiné také otcem modelářské žhavicí svíčky.

Zkonstruoval i motor o objemu pouze 0,4 ccm.

Jeho prvním sériovým motorem byl právě ATOM 09 /uprostřed/. Byl velmi lehký a nahrazoval pohon v tehdejších modelech na gumu /rok 1938/.

Dalším sériově vyráběným motorem byl ARDEN 099/rok 1940-42/, měl hořčíkovou klikovou skříň a klikový hřídel uložený ve 2 kuličkových ložiskách/první motor vlevo dole/.

Další variantou byl motor vlevo nahoře, který měl místo současného karburátoru jen uzavírání vzduchu pomocí škrtící páčky/také odlitek/a množství směsi bylo konstantní.

Třetí variantou/vpravo dole/ je motor s Ardenovou žhavicí svíčkou.

Poslední motor/vpravo nahoře/ je již úprava z roku 1946 kdy jde o konverzi na detonační motor s konstantní hodnotou komprese a seřizuje se pouze množství paliva palivovou jehlou.
Ardenovy motory byly pravděpodobně vzorem pro později vyráběné motory COX/verze se žhavicí svíčkou/.

Na sbírce se podílel Láďa Bušek jako manažer při získávání motorů a Jirka Linka který věnoval surové odlitky na motor Atom/uprostřed/.

No a vitrínku ztvárnil můj modelářský odchovanec z kroužku Vašek Polák. Moc Vám všem kluci děkuji!